maandag 23 januari 2012

[vintage] Kopke 1980

     [porthuis] Kopke
        [soort] Vintage
    [oogstjaar] 1980
   [botteljaar] ca. 1983 
      [rijping] 27 jaar op fles
      [alcohol] 20,5%
        [prijs] 62,99
         [waar] Gall&Gall
[datum aankoop] 10-12-'09
      [geopend] 24-12-'10
      [oordeel] 97 punten


[prologue] Als portliefhebber wilde ik toch minimaal éénmaal in mijn leven een port uit mijn eigen oogstjaar gedronken hebben: 1980. Dus toen ik na mijn verjaardag met wat geld naar mijn collega in Den Haag (van Hoytemastraat) toog, kocht ik haar: Kopke vintage 1980.

Nu was het wachten op een goed moment haar te openen: zij blijft immers maar een paar dagen op topniveau. Daarna wordt ze alleen maar minder. Eerst was mijn plan om haar te openen op mijn 30e verjaardag. Maar dit veranderde naar de kerst net daarna. Met de fles in mijn hand naar verschillende liefhebbers. Ik wilde haar wel delen. Els, Yanto, Kim en Arie waren de gelukkigen.

[kerstavond '10] Ik wist niet zo goed wat me te wachten stond, maar toen ik haar inschonk was ze lichter van kleur dan verwacht. Het was een lichtgekleurde ruby, of juist een donkergekleurde tawny. In de neus hangt een ontwikkelde en complexe geur: vanille, kruisbessen, bosbessen, kersen en een zweempje zoetigheid.

Maar gelijk door met het proeven. Dit bleek een ware traktatie. Ze was vol, zacht en verfijnd. Bij iedere slok was er iets nieuws te ontdekken, zoals zwarte bessen, vanille, kruiden. Van alles eigenlijk. Van verbazing en vooral verwondering had ik mijn dessert niet eens meer nodig. De port was een lust voor de tong. Ook de afdronk was erg goed. Ze bleef lang hangen en bleef lang intens.

[tweede kerstdag '10] Ze was nog steeds heel erg goed, maar toch proefde ik al iets van verval. Een tikkeltje scherper en zuurder misschien. Het gaat echt om kleine nuance verschillen, maar toch merkbaar. 

[epilogue] Dit was de beste port die ik ooit op heb. Tot nu toe. Grote kans dat ik tweemaal in mijn leven een port drink uit mijn eigen jaar.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten