maandag 30 januari 2012

[vintage] Terras do GriFo 2007

     [porthuis] Terras do GriFo
        [soort] Vintage
    [oogstjaar] 2007
   [botteljaar] ca. 2010
      [rijping] 18 maanden op fles
      [alcohol] 20%
        [prijs] 17,49 (in de aanbieding, normaal 24,99)
         [waar] Gall&Gall
[datum aankoop] 22-05-'11
      [geopend] 26-12-'11
      [oordeel] 80 punten


[prologue] Hij was in de aanbieding bij de Gall&Gall, voor 17,49. Daarom heb ik er gelijk maar twee gekocht. Want op het begeleidend kaartje stond dat de port een bewaarpotentieel heeft van 20 jaar. Dus dat gaan we uitproberen. De naam, Terras do GriFo, is naar de gieren die het gebied bevolken waar de druiven vandaan komen. Klein weetje.

[kerstavond] De eerste fles is afgelopen kerst open gegaan bij een heerlijk chocoladedessert. De geur die de boventoon voerde was de geur van kersen. Daarnaast nog een vleugje bosbessen en vanille en de neus was compleet. Verder geen bijzonderheden in de geur wat je eigenlijk wel zou verwachten van een vintage. Maar kennelijk is het daar nog te vroeg voor.

De smaak was vol, fruitig en robuust. Dezelfde tonen in de geur, kwamen terug in de smaak. Maar ik proefde ook nog een scherp kantje en dat is te wijten aan de leeftijd. De kenners bij Gall&Gall hadden het erover dat hij óf binnen nu en drie jaar gedronken moest worden óf over 12 jaar pas weer. Ook op het kaartje stond dat hij nu al op dronk is. Maar ik betwijfel dat.

Begrijp me niet verkeerd, want het is een heerlijke port. Maar ik ben blij dat ik een tweede fles heb, ik denk namelijk dat hij alleen maar beter wordt. Dat hij dan wat verfijnder is en minder scherp. 

[het nieuwe jaar] Eigenlijk moet je het niet doen, een vintage te lang laten staan. Maar ik vind het zonde om weg te gooien en zo kan ik wel bijhouden of het inderdaad zo is. Dat vintage zo snel slechter wordt. Maar het valt me mee. Hij was eind januari nog prima te drinken en van verval was weinig te merken, gelukkig.

[epilogue] Pas over 15 jaar zal ik het weten als die andere fles open gaat en zal ik de aantekeningen van deze eerste fles erbij zoeken. Ik hoop dan dat ik gelijk krijg. Anders is het zonde van het wachten gebleken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten