donderdag 2 februari 2012

[reserve] Graham's Natura

     [porthuis] Graham's
        [soort] Reserve
    [oogstjaar] meerdere jaren
   [botteljaar] 2011
      [rijping] 5 jaar
      [alcohol] 20%
        [prijs] 12,99
         [waar] Gall&Gall
[datum aankoop] - [beroepsmatig geproefd]
      [geopend] 01-02-2012
      [oordeel] 83 punten


[prologue] Ik heb een waardeloos beroep, ik moet dingen proeven. Vaak zijn het nog lekkere dingen ook. Vreselijk! Zo nu ook een nieuwe port in ons assortiment: Graham's Natura. Eigenlijk is het een Reserve, maar dan de biologische variant. Graham's is naar mijn mening een tophuis, dus ik verwachtte veel van deze Natura.

[pwo] Dat staat voor Periodiek Werk Overleg. Lees: even wat dingetjes bespreken, maar vooral nieuwe producten proeven. Je moet toch weten wat je verkoopt. Naast wat wijnen, dus ook deze port.  

De kleur is aantrekkelijk, donker paars en ondoordringbaar. Precies de kleur die je verwacht bij een rubyport. De geur is complex. Naast de usual suspects zwarte bessen en vanille, ruik je ook iets grassigs en dierlijks. Dat zal het biologische zijn. Het klinkt niet best, maar de geur was dat juist wél. Die tonen geven extra diepgang.

De smaak leek op de Reserve die we eerst hadden. Heel zacht, zoet, maar op een verfijnde manier en heel vol. Ieder slokje wordt zachter en het fruit komt waanzinnig goed tot zijn recht. Gewoonweg heerlijk! Lekker stukje pure Tony Chocolonely erbij en je avond kan niet meer stuk. Thuis dan. Nu wel, want ik moest de port weer uitspugen omdat ik nog naar huis moest rijden.

[epilogue] Maar gelukkig heb ik het restant weten te bemachtigen en kan ik op een later moment deze maand nog genieten van deze heerlijke port. Lekker stukje pure Tony Chocolonely erbij en mijn avond kan niet meer stuk.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten